Skip navigation

Eberspächer – altijd het juiste antwoord

Hier vindt u de antwoorden op een aantal belangrijke vragen over het thema Eberspächer scheepverwarming. Voor meer specifieke informatie of een persoonlijk advies kunt u contact opnemen met een Eberspächer specialist bij u in de buurt.

Uw verwarming dient volgens alle geldende voorschriften en regels ingebouwd te worden. Deze staan vermeld in de technische beschrijving, welke met de verwarming op een CD meegeleverd wordt. Wij raden u aan om de inbouw uit te laten voeren door een geautoriseerde Eberspächer servicepartner, welke bekend is met de desbetreffende voorschriften en regels. Een inbouw, niet uitgevoerd volgens de geldende voorschriften en regels, leidt tot vervallen van de garantie en aansprakelijkheid voor Eberspächer.

Alle Airtronic en Hydronic modellen zijn zeer compact, waardoor deze zonder problemen in een motorruimte of bakskist kunnen worden ingebouwd.

Eberspächer standverwarmingen staan bekend om hun lage stroomverbruik. Dankzij onze duurzame technologie profiteert u van een hoog rendement. Het gemiddelde brandstofverbruik is afhankelijk van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld type verwarming, buitentemperatuur, isolatie en grootte van de te verwarmen ruimten. Als voorbeeld verbruikt een Hydronic 2 Commercial waterverwarming in de hoogste stand 0,59 l diesel per uur en in de laagste stand 0,15 l/h. De Airtronic D4 luchtverwarming neemt genoegen met 0,51 l/h tijdens de opwarmfase van de kajuit. In de laagste stand daalt het verbruik naar slechts 0,11 l/h.

Dat hangt af van de toepassing en de gebruikstijd van uw verwarming. Voor het achteraf inbouwen wordt, i.v.m. de eenvoudigere installatie, een luchtverwarming aanbevolen. Bij het toepassen van een waterverwarming zijn voor de warmteafgifte convectoren, radiatoren of blowerwarmtewisselaars noodzakelijk. Dit type verwarmingen is achteraf niet eenvoudig in te bouwen. Ditzelfde geldt voor de warmtewisselaars. Deze kunnen achteraf niet optisch op een nette manier worden weggewerkt. Waterverwarmingen en vooral de warmtewisselaars worden daarom hoofdzakelijk bij nieuwbouw door de scheepswerven geïntegreerd. Eventueel kan bij een renovatie van het interieur het toepassen van een waterverwarming overwogen worden. De warmtewisselaars kunnen dan aangesloten worden op het koelwatersysteem en de afwerking van het interieur kan samen met de warmtewisselaars plaatsvinden. Een voordeel van het toepassen van een waterverwarming is, dat ook het verbruikswater verwarmd kan worden via een boiler of water/water warmtewisselaar.

Dat is afhankelijk van de grootte van de boot, het vaargebied, in welke seizoenen gevaren wordt en welke ruimten verwarmd moeten worden. Als vuistregel geldt: voor iedere kubieke meter te verwarmen ruimte is een capaciteit van 120 - 200 Watt nodig. Het te verwarmen volume moet berekend worden en dan het benodigde aantal Watt per kubieke meter toegepast worden. Deze uitkomst geeft de grootte van de toe te passen verwarming aan.

Voorbeeld:
Bij 27 kubieke meter en een benodigde capaciteit van 150 Watt per kubieke meter zijn totaal 4.050 Watt nodig. In dit geval is de juiste verwarming een Airtronic D4/D4 Plus. Kijk hier voor ons uitgebreide productoverzicht inclusief specificaties.

Bij het toepassen van een waterverwarming moet de warmtebehoefte voor iedere ruimte apart berekend worden, omdat aan de hand van deze waarden de warmtewisselaars voor iedere ruimte apart gekozen kunnen worden. Het totaal van de berekende waarden geeft de capaciteit van de toe te passen verwarming. De berekende waarden per ruimte moeten dan maal 1,3 tot 1,5 genomen worden voor de grootte van de warmtewisselaar in de desbetreffende ruimte.

Onze gespecialiseerde servicepartners zijn opgeleid om de benodigde capaciteit te berekenen. Zij helpen u bij het maken van de juiste keuze.

Nee – na de inbouw is de verwarming onderhoudsvrij. Echter moet de verwarming iedere maand kort ingeschakeld worden (circa 10 minuten) om te voorkomen dat de bewegende delen vast gaan zitten en de brandstof in het systeem verouderd.

Ja, de Eberspächer importeur biedt speciale marinesets voor de inbouw in schepen aan.

De verwarmingen kunnen met de bedieningselementen comfortabel ingeschakeld en ingesteld worden. Een eenvoudig en goed afleesbaar bedieningselement voor de luchtverwarmingen is standaard aanwezig in de (luchtverwarming) marinesets. Bij de waterverwarmingen wordt standaard een eenvoudige AAN/UIT schakelaar meegeleverd. Met de Eberspächer EasyStart Call afstandsbediening kunt u uw verwarming bedienen via de vaste telefoon, mobiele telefoon of smartphone. Andere bedieningselementen zijn ook mogelijk, zie hiervoor de toebehoren catalogus of informeer bij een Eberspächer dealer bij u in de buurt.

Nee. De stroom voor de elektrische componenten van de verwarming worden uit de boordaccu’s gehaald. Bij langdurig gebruik is het wel noodzakelijk, dat deze accu’s opgeladen worden via de motor of een laadapparaat.

Ja, iedere standverwarming maakt geluid. Dit wordt veroorzaakt door de verbranding en bij luchtverwarmingen de luchtverplaatsing. Als eenmaal de verwarming de ruimten op temperatuur gebracht heeft zal het apparaat terugregelen, wat de geluidsproductie sterk zal reduceren, zodat de verwarmingen goed voor dag- en nacht gebruikt toepasbaar zijn. Speciaal voor schepen zijn behalve de geluiddempende artikelen, welke zich al in de marinesets bevinden, nog meerdere opties voor geluidsvermindering leverbaar.

Ja, iedere standverwarming maakt geluid. Dit wordt veroorzaakt door de verbranding en bij luchtverwarmingen de luchtverplaatsing. Als eenmaal de verwarming de ruimten op temperatuur gebracht heeft zal het apparaat terugregelen, wat de geluidsproductie sterk zal reduceren, zodat de verwarmingen goed voor dag- en nacht gebruikt toepasbaar zijn. Speciaal voor schepen zijn behalve de geluiddempende artikelen, welke zich al in de marinesets bevinden, nog meerdere opties voor geluidsvermindering leverbaar.

Een standverwarming werkt met een vlam in de verbrandingskamer, waardoor uitlaatgassen via het uitlaatsysteem afgevoerd moeten worden. In uiterst zeldzame gevallen kan het voorkomen, dat tijdens de startfase en de uitregelfase een geringe rookvorming optreedt.

Wereldwijd zijn er ca. 5000 Eberspächer servicepartners.