Skip navigation

Doelbewust de toekomst tegemoet – en dat al 150 jaar

1865 Loodgieter Jakob Eberspächer begint in Esslingen am Neckar een ambachtelijk bedrijf dat al snel gespecialiseerd raakt in dakbeglazing met metalen frames.

1894 Met zoon Adolf Eberspächer doet de tweede generatie zijn intrede in het bedrijf.

1899 De oprichter van het bedrijf komt te overlijden. Zijn vrouw Friederike neemt de leiding over.

1900 De eerste machines met elektrische aandrijving worden ingezet; het aantal medewerkers groeit naar 80.

1906 De tweede zoon van de oprichter, Dr. Paul Eberspächer, treedt toe tot het familiebedrijf.

1913 In Wenen wordt de eerste buitenlandse vestiging opgericht.

1914 De fabriek verhuist naar de huidige locatie in Esslingen.

1925 Er zijn inmiddels 350 medewerkers in dienst. De onderneming produceert glazen daken voor fabriekshallen, stations en hangars voor luchtschepen in heel Europa.

1928 Er worden glasbouwvestigingen geopend in Tsjechië, Polen en Italië.

1929 Eberspächer neemt de beglazing van het station van Milaan op zich.
1931 Er wordt gestart met de productie van knaldempers voor auto's.

1933 Er wordt een begin gemaakt met de ontwikkeling van voertuigverwarmingen.

1934 In Esslingen start men met de bouw van een tweede fabriek; het personeelsbestand groeit naar 700 medewerkers.

1935 Met Dr. Richard Eberspächer doet de derde generatie zijn intrede in het bedrijf.

1938 Ook Richards broer Walter gaat bij Eberspächer werken.

1939-1945 Eberspächer wordt door het nazi-regime geïntegreerd in de wapenproductie en krijgt, net als vele andere bedrijven, dwangarbeiders toegewezen. In de oorlog worden voor het eerst ook onderdelen voor vliegtuigmotoren geproduceerd.

1945 Na het einde van de Tweede Wereldoorlog komt Helmut Eberspächer, de neef van Richard en Walter, bij het bedrijf werken.

1946 Eberspächer produceert noodproducten zoals prothesen, metalen koffers en ovens.

1947 In Esslingen wordt gewerkt aan een turbo.

1950 Dr. Richard Eberspächer komt om bij een ongeluk.

1953 De serieproductie van standverwarmingen gaat van start.

1954 In Esslingen rolt de miljoenste knaldemper van de band.

1960 Eberspächer neemt de metaalfabriek Neunkirchen in het Saarland over en begint daar met de productie van knaldempers.
1965 De onderneming viert zijn 100-jarig jubileum en behaalt een omzet van 100 miljoen DM. Met Hans Eberspächer treedt de vierde generatie toe tot de onderneming.

1973 Eberspächer richt met Espar Products in Canada een onafhankelijke distributeur van verwarmingstoestellen op.

1974 Dr. Günter Baumann, het volgende lid van de vierde generatie, komt bij de onderneming. De serieproductie van katalysatoren voor auto's gaat van start.

1975 De legendarische "B1L" betekent een technologische doorbraak: de eerste voertuigverwarming die direct in het passagierscompartiment mag worden ingebouwd. Ook komt Eberspächer met zijn eerste afstandsbedieningen op de markt.

1977 Eberspächer start een vestiging in Groot-Brittannië.

1978 Het bedrijf begint met de ontwikkeling van roetfilters voor personenauto's.
In de jaren 80 richt Eberspächer zich in toenemende mate op internationalisering: in Zweden, Frankrijk en Zwitserland worden nieuwe productiebedrijven gestart.

1983 De Duitse overheid komt met normen voor de uitstoot van uitlaatgassen waardoor katalysatoren verplicht worden.

1988 In Esslingen wordt een nieuw ontwikkelingscentrum gebouwd.

1990 De onderneming viert zijn 125-jarig jubileum.

In de jaren 90 richt Eberspächer nieuwe vestigingen op in Zuid-Afrika, Tsjechië, de VS, Engeland, Brazilië en Polen.

1999 De elektrische bijverwarming van dochterfirma catem gaat in serieproductie. De onderneming bereikt al snel de status van wereldmarktleider.

2000 Met Martin Peters komt de vijfde generatie bij de onderneming. De omzet stijgt naar 2,5 miljard DM.
In de jaren 2000 wordt de wereldwijde aanwezigheid consequent uitgebreid – onder meer in India, China, Rusland, Korea en Japan.

2002/03 Het ontwikkelingscentrum in Detroit en de katalysatorfabriek Eberspächer North America starten hun werkzaamheden.

2004 Heinrich Baumann, ook van de vijfde generatie, treedt toe tot de onderneming. Het bedrijf positioneert zich volledig als toeleverancier voor de auto-industrie en begint met de afstoot van zijn glasbouwtak.

2005 Eberspächer presenteert op de IAA een compleet nieuwe technologie voor uitlaten en sounddesign, gebaseerd op antigeluid.

2008 Eberspächer komt met ontwikkeltools voor elektronische netwerken met bussystemen voor de auto-industrie.

2009 Door de wereldwijde economische crisis vermindert de omzet van het bedrijf met ongeveer 40 procent. Op de Autosalon van Genève presenteert Eberspächer verwarmingen voor elektrische voertuigen.

2010 Entree op de markt voor busklimaatsystemen. De eerste high-voltageverwarmingen voor elektrische voertuigen gaan in serieproductie.

2015 Eberspächer kijkt trots terug op 150 jaar bedrijfsgeschiedenis.

2017 Eberspächer op 70 locaties in 28 landen vertegenwoordigd.